torsdag 1 januari 2009

Tänkte lägga mina egna mer utförliga kommentarer om serien här bak. Den som är intresserad kan läsa, den som inte ärdet slipper tröska sej igenom det.

I alla fall, rent tekniskt är det alltså tuschteckningar gjorda på akvarellpapper, oftast Arches 300 grams (satiné för dom är bättre att tuscha på). Ibland är det ett tjockare papper från Fabriano, det syns här då skanningarna från dom blir bättre. Jag skissar först rätt på pappret och tuschar ovanpå skissen som jag sen suddar ut (när tuschet torkat, vilket jag ibland trott att det gjort... ), sen får pappret ligga i blöt nån minut eller två och sen färgläggs det efter att ytan torkat. Inget av det jobbet är egentligen vettigt om man ska skanna bilderna sen, för pappret bucklar sej och skannade ser dom väl inte så balla ut, men originalen blir snyggare så här. Allra snyggast är dom precis innan dom torkat, i det skicket får bara jag se dom... ja, lite knäppt. Totalt tar en sida kanske två timmar att göra, utöver tiden som gick åt till att tänka ut det.

Oftast tänker jag ut stripparna i huvet och skissar inte på det stadiet. Det händer att jag skriver ner dialogen och ritar en rutindelning. men jag tycker att idén ska vara tillräckligt tydligt inne i huvet först, annars är den antagligen för dålig rent visuellt. Eftersom det ska läggas på akvarellfärg så gillar jag rena linjer, eller om det är tvärtom, att jag gillar rena linjer och därför tycker jag om att färglägga med akvarellfärg. Dom senare stripparna har fått mer svarta fält av tusch, jag tycker det ser snyggt ut, har lite mer dynamik och funkar även innan färgläggningen.

Serien står och väger lite nu, den är på väg nånstans. Egentligen är jag inte en person som kan leverera roliga strippar, känner mej inte alltid så skojig när jag ritar. Anledningen till att det blir kortare strippar istället för längre berättelser är hjelt enkelt att jag inte orkar hålla intresset uppe för en lång historia. Tio sidor är mycket långt för mej, jag tröttnar och det börjar synas i teckningarna direkt.

1 kommentar:

  1. Det är mycket intressant att du har lagt upp en del äldre material samt skrivna funderingar runt dina figurer tycker jag. Det kan tyckas vara lite spretigt, men du har väl aldrig varit särskilt mycket ordningsmänniska?

    SvaraRadera