fredag 2 januari 2009

Huvudpersonerna i serien... ja, Palle då, hittade jag på nån gång då jag va åtta år. Jag minns var jag satt, jag minns hur jag tänkte, jag minns första sidorna och vilken sorts block han va ritad på (annars minns jag inte så mycket annat i mitt liv). Den bestod av tre små kortstrippar som alla byggde på att han sa och gjorde en sak i första rutan som sen blev nåt annat i andra rutan och att det skulle va själva humorn. Den va väl inte så rolig men den va mycket roligare än nåt annat jag ritat, fast jag gillade inte figuren. Han var för uttänkt för mej då, för lite gjord i ren inspiration.

Men han funkade! Till skillnad från alla mina andra figurer. Min första seriefigur hette Ka. För att ormen i filmen heter det men främst för att det va så kort att skriva. Har väl aldrig egentligen gillat bokstäver. I alla fall, Ka genomlevde äventyr som påminde om Asterix. I alla fall i min fantasi, för serien va ofta för dåligt berättad för att nån skulle kunna fatta den. Nu ska jag väl inte va för hård mot mej själv, jag va väl typ sex år när jag ritade den och faktum är att jag nog ritat obegripligare serier när jag va i tonåren än den.

I alla fall, Palle hade som ung en personlighet som va en blandning av Snobben och Asterix, vilket för övrigt är en kort sammanfattning av mina tidiga influenser. Han va från början ganska elak, ibland skymtar den sidan fram hos honom än idag. Kanske skulle den fram lite mer. Med tiden blev han dock mer och mer ett självporträtt och med tiden ett ganska självgott sådant. Han är inte så uttrycksfull, han ser bäst ut när han bara står och tittar på och ser förvånad eller melankolisk ut. Det gör honom till ett passivt vittne i många strippar. En lite tråkig roll kanske. Får fundera på det där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar